Excursió als Boscos del Corredor

• Excursionisme, Natura, Participació i Democràcia, i Sostenibilitat
  • Proposta educativa Àgora

Descripció

Aprofitant la proposta d’excursions de l’Explorar Catalunya- Infants de 3 a 8 anys -excursió nº 21, plantegem una descoberta de la natura als Boscos del Corredor.

ATENCIÓ: aquesta ruta es va descriure l’any 2012. Assegura’t del seu estat actual abans de fer-la!

Objectius

• Descobrir la importància dels arbres de la nostra cultura.
  • Conèixer les característiques de les alzines i la separació natural de dues comarques: el Vallès i el Maresme.
  • Reforçar les actituds positives vers l’entorn natural.
  • Reconèixer i apreciar a través dels sentits la diversitat d’objectes de l’entorn que ens envolta.

Llegeix el desenvolupament de l'activitat

PRESENTACIÓ

El bosc i els arbres són elements del paisatge propers als infants petits. Els petits poden exercir la seva solidaritat envers la natura a partir de no embrutar els boscos, no fer malbé els arbres, les plantes i els animalons, i cuidar-los.

D’altra banda, una excursió ens dóna l’oportunitat de despertar la curiositat per la descoberta de la natura, aprofundir en la reflexió sobre les negligències amb l’entorn natural i de plantejar possibles accions que els infants poden fer per protegir i millorar l’entorn natural.

Es tracta d’una excursió molt especial, centrada en la descoberta dels diversos boscos pels quals passa l’itinerari, com l’emblemàtic del Bosc mediterrani. Tots els nens i nenes acaben reconeixent: alzines, roures, pins pinyoners, i també arbres del bosc de Ribera: verns i plàtans. I com a cloenda s’arriba a l’Alzina de Can Ferrerons, arbre monumental que presidia la vida social. A la seva ombra s’hi celebraven juntes d’arbre, on es prenien decisions importants. Així que podrem aprofitar la seva ombra per fer una Assemblea de Terrastranya i prendre decisions molt importants, com feien en l’antiguitat.

MOTIVACIÓ

Les petjades

Tot just abans de marxar d’excursió ens trobem tota la sala plena de sorra i amb unes estranyes petjades. Tot ens fa pensar que un nou animaló ens ha vingut a visitar.

Vinculació amb el Centre d’Interès

Tenim una nota de l’Osvald que ens diu que ha estat voltant per l’esplai en Picot, un ocell entremaliat encarregat de protegir i de tenir cura de tota mena d’arbres. Acostuma a tenir a la cua una pràctica regadora, sempre plena d’aigua, i diverses eines de jardiner com ara rasclet, tisores, podadora…

En Picot s’ha assabentat que anem d’excursió i ens proposa que aprofitem aquesta excursió per observar ben de prop els boscos que hi ha per protegir i cuidar de la natura i sobretot per conèixer l’alzina de Can Ferrerons, un indret molt especial per prendre decisions importants, i per relaxar-se a la vora de la seva ombra.

Per últim, ens demana que fem un petit recull de fotografies de tot el que hem vist als boscos del corredor (arbres, vegetació, animalons, brutícia…).

ACTIVITATS

PLANTEJAMENT GENERAL DE L’EXCURSIÓ

Els boscos del Corredor és un paratge que ens ofereix la possibilitat de descobrir arbres monumentals, espais de bosc i espais agrícoles, vegetació de ribera. Caldria destacar:

– L’alzina de Can Ferrerons és una de les més impressionants de la contrada. Se situa en un marge, apuntalada amb bigues de tren, al costat de la masia. Amb diversos peus recargolats i una brancada, els aglans s’acumulen a la seva base. En la mitologia catalana, moltes rondalles, com “La flor del Panical”, parlen de les branques d’aquests arbres, que canten, reciten poesies, s’entrellacen per expressar la unió de dos enamorats, desvetllen misteris o delaten el traïdor.

– La masia de Can Ferrerons és una bella casa blanca, orientada al sud, amb detalls notables, com l’arcada de la porta, les finestres i el rellotge de sol a la façana. Les figures creixen al costat seu, i diversos prats en feixes i l’era fan un entorn agrari interessant.

Aprofitant tots els recursos que ens ofereix aquesta excursió podem realitzar petites activitats de descoberta de la natura, com per exemple: reconeixement dels arbres, fer fotos als arbres (per després exposar a l’esplai i ensenyar als altres grups com es diuen), recollir tot allò que és maco i significatiu sense provocar un efecte negatiu en la natura, fixar-nos si hem trobat boscos nets o amb molta brutícia, etc.

DADES TÈCNIQUES

Itinerari: L’alzina de Can Ferrerons

Localització: Can Ferrerons. Dosrius, Maresme. Serra del corredor (Serralada Litoral)

Com arribar-hi: Renfe. Línia 2 (Sant Vicenç/Vilanova/Maçanet): estació Llinars del Vallès (queda allunyada del punt de partida.

Webs: Diputació de Barcelona, institució de govern local – Diputació de Barcelona (diba.cat) Medi ambient. gencat.cat

Punt de partida: Parròquia de Sant Andreu d’Alfar del municipi de Dosrius

Desnivell i durada: El desnivell és d’uns 125 m., entre pujades i baixades. Tot l’itinerari es pot fer en una hora i mitja, sense comptar les aturades. Cal plantejar-la com una excursió de tot el dia.

RECORREGUT

– Parròquia de Sant Andreu d’Alfar.
Des del coll de Can Bordoi, situat a la carretera B510, que comunica Llinars del Vallès amb Dosrius, surt la pista forestal que ens porta fins a la parròquia de Sant Andreu d’Alfar (Dosrius), on s’inicia l’itinerari.

– Creu de ferro
Trobem la parròquia, amb el seu visible campanar, just darrere de la masia restaurant de Can Guinart. Prenem la pista ampla en direcció al santuari del Corredor, i més endavant trobem a l’esquerra una petita creu de ferro amb la data 1627.

– Camí cap al torrent del Fondo de Cabranses- Can Ferrerons i alzina monumental.
Prenem el sender que surt per la seva esquerra. Enmig de boscos d’alzines, roures, pins pinyoners, i pel camí més fressat, arribem a un torrent. Uns verns i plàtans altíssims ens acompanyen. Pugem pel corriol que surt davant nostre fins a arribar a un camí més ample. El seguim cap a la dreta, on veurem una alzina surera molt gran. El camí enllaça amb una pista oberta, per on poden circular cotxes; L’agafem cap a l’esquerra i arribem a Can Ferrerons. Veurem el mas de color blanc al costat l’alzina monumental (arbre catalogat per la Generalitat de Catalunya). A les feixes de baix hi ha una font que sovint no raja.

– Can Bosc
Retornem per la pista ampla en direcció Alfar. No l’abandonem, i deixem de banda els senders laterals. Passarem per pinedes i alzinars, la corba que travessa el torrent envoltat de plataners, i després d’una pujada arribem a un prat. El camí l’envolta fins a la pista del santuari del Corredor. Prenem la pista a l’esquerra per visitar Can Bosc, propietat de la Diputació de Barcelona, amb un entorn molt bonic.

– Parròquia de Sant Andreu d’Alfar.
Retornem per la mateixa pista en direcció Alfar. Trobem el camí de Can Ferrerons a la dreta, una bifurcació a l’esquerra cap a Can Canyamars, i seguim recte sense gaire desnivell fins a Sant Andreu d’Alfar.

POSAR ATENCIÓ ALS ASPECTES SEGÜENTS

– En funció del vostre grup d’infants valoreu el recorregut de l’excursió.

– Caldria preparar jocs i activitats a fer durant l’excursió.

– Podem trobar més dades d’interès sobre l’excursió en Explorar Catalunya.

Edat de 3 a 8 anys
Temàtica Excursionisme, Natura, Participació i Democràcia, i Sostenibilitat
Tipus Excursió
Projecte Proposta educativa Àgora
Espai Exterior
Autoria Fundesplai
Llicència Reconeixement – No Comercial – Compartir Igual (by-nc-sa)