El joc de la Vila de Sasserra

Autoria

  • Fundesplai

Projecte

Tipus de recurs

Persones destinatàries

  • de 9 a 12 anys

Durada en minuts

  • 15

Espai

Paraules claus

    Llicència

    • Reconeixement – No Comercial (by-nc)

    Documents del recurs

    Descripció

    A partir de la llegenda de Les Bruixes de Sasserra, que també trobareu al Llibre Màgic, i d’un joc de rol amb diferents personatges, empatitzarem amb les “Bruixes” i la sensació d’indefensió davant de les acusacions.

    Objectius

    • Empatitzar amb les Bruixes, amb la sensació d’indefensió davant del fenomen de culpabilització popular a partir de conjectures i acusacions.
    • Reivindicar la voluntat sanadora i de cura de les Bruixes.
    • Aprendre a argumentar, convèncer, decidir i debatre en grup.
    • Treballar la comunicació entre els i les jugadores.

    Desenvolupament de l’activitat

    Activitat relacionada amb el projecte ABRACADABRA…Dona esCORatjada!!

     

    L’activitat està ambientada en la llegenda de Les Bruixes de Sasserra, que també trobareu al Llibre Màgic .

    Per començar l’activitat tot el grup es posa en cercle, menys una persona que farà el paper de Narrador@ (monitor@) i que repartirà a cadascú una carta de personatge (amb la seva descripció i els seus propis objectius), i que hauran de mantenir en secret al llarg de la partida, deixant-la cap per vall davant seu.

    Abans d’iniciar la 1ª nit a la Vila de Sasserra serà necessari que entre tot@s es posin d’acord per triar, per majoria, al Bisbe, que tindrà un vot que val doble a l’hora d’acusar a algú de bruixa. Si aquest@ jugador@ mor, haurà de decidir qui serà el seu successor.

    El/la narrador@ anunciarà que “es fa de nit a la Vila de Sasserra” i tot@s els/les jugador@s han de tancar els ulls. En aquell moment, durant la nit, el/la narrador@ anirà despertant als diferents personatges en un ordre concret, per a que realitzin les seves accions, mentre la resta tanquen els ulls (primer la trementinaire, després els mercenaris i finalment les bruixes).

    Quan tot@s hagin acabat, el/la narrador@ anunciarà que “ja és de dia a la Vila de Sasserra i…” i explicarà què ha succeït: qui ha mort o quins efectes s’han produït. Llavors els/les jugador@s que han sobreviscut hauran de debatre per a eliminar a qui pensin que pot ser la Bruixa (perquè en aquella època les bruixes tenien la culpa de tot! Sense qüestionar-se res més…).

    Qui més vots de culpa obtingui serà mort a la plaça de la vila i haurà de descobrir quin personatge tenia (mercenari / vilatà / Bruixa / malalt / vella trementinaire).

    I es tornarà a fer de nit a la Vila de Sasserra…

    Els objectius de cada personatge són:

    Mercenaris/es: Matar a la gent del poble, evitant matar a les Bruixes, perquè si totes moren ja no tenen a qui culpar i perden.

    Vilatan@s: Matar a les Bruixes. Si maten a altres Vilatan@s a als Mercenaris es sentiran malament, però no guanyen fins a matar a totes les Bruixes.

    Bruixes: Curar als/les Malalt@s. Si matessin als Malalt@s les Bruixes no podrien guanyar, però sobreviurien sense objectiu mentre no siguin caçades.

    Trementinaire: esbrinar personatges i ajudar a les Bruixes a trobar als Malalt@s. I als Malalt@s que trobin als Mercenaris

    Malalt@es: Matar als Mercenaris perquè les Bruixes i ell@s sobrevisquin.

    Les cartes dels personatges:

    • 1 vella trementinaire
    • 4 mercenaris
    • 4 bruixes
    • 2 malalts/es

    El número de vilatans/es podrà adaptar-se al número de participants.

    Observacions

    Per jugar a aquest joc podeu fer servir AQUESTES CARTES (pdf) de les Bruixes de Sasserra.